بسم الله الرحمن الرحیم
ما خَلَقْنَا السَّماوَاتِ وَ الأرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا إِلاّ بِالْحَقِّ.
استاد در ادامه آیات ابتدایی سوره احقاف فرموده اند :
آنگاه اوّلین مطلبی را که ذکر میفرماید که مطلب عزیزانه و حکیمانه هست، این است که این نظام به حق خلق شد، غیر از آن است که عالمانه خلق شد؛ همچنانکه در جایی دیگر فرمود :
ربُّنَا الَّذِی أَعْطَی کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَی ( سوره طه آیه 50)
❎ برداشتها :
1- بیان حضرت موسی علیه السلام در معرفی خدای یگانه است .
2- این آیه به بیان استاد بر سه مطلب علّت فاعلی و علّت داخلی و علّت غایی و هدف خلقت دلالت می کند.
3- علّت فاعلی یعنی خداست که عطا می کند( رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَی) نتیجه : اموری مانند تصادف و اتفاق و شانس و امثال اینها جزء خرافات است!
4- علّت داخلی یعنی هر چه را خلق کرد محققانه و عالمانه خلق کرده است( کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ) نتیجه: هرچیزی از جاندارو غیر جاندار خلقتی متناسب با خود دارد، همچنین همه چیز در عالم مفید است حتّی چیزهایی مانند سمّ، آتش، مواد مخدّر و ماننداینها که خلقت این امور نیز نیازمند علم و حکمت است پس خلق جهنّم و مانند آن نیز عالمانه و حکیمانه است.
5- علّت غایی هم یعنی نظام خلقت هدف دارد، ثُمَّ هَدَی نتیجه : اول : نظام عالم مقصد دارد ( این موجب آرامش عالم است چراکه با اثبات قیامت اسباب آرامش عالم فراهم می شود ) . دوّم : اینکه مقصد که بیصراط مستقیم نمیشود سوّم : صراط مستقیم هم رونده راه میخواهد، یعنی کسی می خواهد که بتواند این راه را برود، چهارم : این راه راهنما میخواهد، پیامبر و امام می خواهد.
آیت الله جوادی املی حفظه الله
https://telegram.me/quranvanahjolbalaghe
قرآن ونهج البلاغه, [۱۴.۰۵.۱۶ ۲۲:۳۳]
[ (sticker) ]
درباره این سایت